top of page

Affjedring til din motorcykel.

Affjedringen er en stor del af din sikkerhed. I dette indlæg kan du få en fornemmelse og forståelse for hvor stor en indflydelse din affjedring har på din sikkerhed og hvordan den virker i grove træk.


Vi starter med den ting der er vigtigst for os alle: sikkerheden. Alle har prøvet at skulle lave en katestrofe opbremsning eller en hurtig undvig manøvre. Mange har også mærket deres motorcykel føles urolig ved kørsel på ujævn vej, eller har føltes ukontrollerbar i sving ved høj fart.


Der er 3 ting på din motorcykel der er ekstrem vigtig for din sikkerhed der er bremser, dæk også er der affjedring. I motorsport som jeg har været en del af i mange år er affjedringen det store samtaleemne. De sidste par år er landevejsfolket også begyndt at tale mere og mere om affjedring.

Hvis din affjedring fx pakker, altså ikke strækker sig ud imellem hullerne i vejen, kan det være, at din bagdæmper er blevet utæt. Så bliver din bagdæmper ligsom en fjeder. Eller hvis din forgaffel er stiv og træls øger det risikoen for uheld.

Mange af disse ting kommer ligeså langsomt med tiden og derfor er der mange der ikke tænker over det.


Når fabrikanterne producere en motorcykel, er der steder de skal spare. I mange tilfælde lander dette valg på affjedringen. Almindelig affjedring bliver også slidt og skal renoveres for at virke optimalt, men på mange motorcykler kan det ikke betale sig. Forgaflen får nyt olie samt pakdåser, men bagdæmpere er ofte ikke rentabele at renovere. Det er der vi kommer ind i billedet.


Nu tager vi udgangspunkt i en Yamaha MT-09 Tracer.


Her ses 2 forskelige bagdæmper. Den bagerste BLÅ er den originale Yamaha bagdæmper. Den forreste RØDE er en YSS dæmper, som er en stor opgradering fra den originale bagdæmper.

På den originale bagdæmper er der sådan set ingen justerings muligheder, da dæmperen er så billig lavet.

Men på den nye YSS dæmper er der mulighed for at få din indre nørd frem. Bagdæmperen er udstyret med REBOUND samt COMPRESSION justering. Samt længden på selve dæmperen kan justeres.


REBOUND hvad er det.


REBOUND er det, der får motorcyklen på rigtig kurs efter et bump på vejen, og hjælper med at holde hjulet i kontakt med vejen. Hvis din rebound er for langsom, vil din bagdæmper ikke strække sig ud hurtigt nok, og dit hjul kan risikere at miste kontakten med vejen. Hvis din REBOUND er for hurtig vil det føles som om din motorcykel er en ren fjeder, og den vil hoppe rundt på vejen.

Hvis din REBOUND ikke er rigtig justeret, vil det føles som der ikke er noget vejgreb.


COMPRESSION hvad er det.


Hvis din COMPRESSION er for blød/soft, vil din bagdæmper føles som en ren fjeder, men den vil også ha' nemt ved at gå i bund under kørsel. Hvis din COMPRESSION er justeret for hård/hard så er følelsen at bagdæmpere ikke vil bevæge sig, og fjederen vil derfor ikke kunne absorbere den fulde energi. Hvis COMPRESSION er justeret forkert vil det mange gange føles som om din krop skal absorbere hullerne i vejen, og din motorcykel vil blive ustabil især i fronten.



Der findes mange prisklasser inden for affjedring. Men her skal man kigge på "hvad er mit behov?". Der findes bagdæmper fra 2899kr også så langt op som man kan tænke sig til.

Så hvis du går med følelsen af din MC måske skal ha en affjedrings opdatering så står vi ved JJ Motorcykler klar til at hjælpe dig.




218 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page